Vi hjälper dig att arbeta med kundlojalitet steg för steg, som vi anpassar efter dina produkter, affärsmodell och förutsättningar. Med hjälp av de verktyg vi använder kan vi enkelt och automatiskt skapa segment och ta fram en plan för hur dessa ska kontaktas och med vilka erbjudanden.
Många företags kundlojalitetsprogram innebär idag att ha ett nyhetsbrev och skicka ut kampanjerbjudanden till sina följare samt att ha en medlemsinloggning i webbutiken. Det är ett bra första steg att utgå från och bygga vidare på. Vi vill även slå ett slag för den klassiska kundklubben som många vill dödförklara. Vi både håller med och inte. Svaret beror på hur man definierar vad en kundklubb är. Om det innebär att behöva fylla i ett långt formulär med personliga uppgifter samt som tidigare går runt med ett plastkort i plånboken är svaret självklart nej. Att tro att kunden ska komma ihåg ett lösenord till just din webbutik eller kundklubb är inte heller rimligt att begära.
För att kunna bli personlig är det viktigt att kunden väljer att identifiera sig, på ett eller annat sätt logga in och inte vara en anonym besökare. Därför anser vi att det för de flesta webbutiker är viktigt att aktivera medlemsfunktionaliteten så att kunderna kan bli medlemmar och logga in. Det svåra är att motivera för kunden varför de ska logga in. Det finns idag många tekniska verktyg som både förenklar skapandet av ett konto samt inloggningen så att kunden inte behöver tänka på det, detta bör ske så sömlöst men transparent som möjligt.
Utöver att det ska vara enkelt så måste kunden få en nytta av att vara inloggad. Att kunna se historiska ordrar, besökta produkter, skapa önskelistor och administrera sina nyhetsbrev och prenumerationer är en sådan vinst, men även för att kunna se och använda sina intjänade poäng och personliga erbjudanden. Utöver det ges det även möjlighet att ge en betydligt bättre service, vilket är något konsumenterna idag efterfrågar.
Att skapa en kundklubb handlar om att belöna sina kunder och tilltala dem på ett personligare plan. Det kommer inte bli omodernt och kundklubben som funktion kommer fortsätta leva kvar i många år till även om inte namnet gör det.
New Amsterdam är partner med flera ledande tjänster för CRM och marketing automation. De flesta ledande verktyg har samma grundfunktionalitet och påminner om varandra men skillnaden ligger i detaljerna och flexibiliteten. Vi vill särskilt nämna Dot Digital och Klaviyo för mindre och medelstora bolag samt Voyado och Emarsys för de som vill ta det ytterligare en nivå. New Amsterdam är partner och har ingående kunskaper i hur deras lösningar fungerar för att kunna hjälpa dig som kund hela vägen, samt hur lösningen på bästa sätt integreras mot din Ehandel.
This content is also available in: Swedish